Fra papir til lerret – en samtale om å skrive manus

Manuskveld nettEskil Vogt opplever for tiden stor suksess med sin regidebut «Blind». Tidligere har Vogt skrevet manus til de kritikerroste filmene «Reprise» og «Oslo, 31. august» i samarbeid med Joachim Trier. For «Blind» vant Vogt nylig pris for beste manus på den prestisjetunge filmfestivalen Sundance. Filmen har høstet overveldende positiv kritikk både i Norge og internasjonalt.

Dag Johan Haugerud er både forfatter og filmskaper. Han stod bak kritikersuksessen «Som du ser meg» i 2012. For filmen vant han fire av de gjeveste Amanda-prisene i 2013 – beste manus, beste regi, beste norske kinofilm og beste kvinnelige skuespiller. Haugerud har i tillegg et romanforfatterskap bak seg, og han har også skrevet for teater.

Til Litteratur på Blå kommer de to filmskaperne for å snakke om det å skrive filmmanus. Ordstyrer er Kristin Buvik Sivertsen.

De siste årene har flere filmmanus blitt utgitt i bokform. Kan bokversjonen av et filmmanus tilføre filmen noe mer? Vi leser manus til filmene «Blind» og «Som du ser meg» og ser nærmere på hva det vil si å skrive et filmmanus. Hvordan skriver man som manusforfatter fram den stemningen man vil oppnå? Hvordan skrive en god dialog? Hva skiller det å skrive manus fra det å skrive en roman?

Skrevet om «Blind»: «Blind» er et friskt pust med en virkelig interessant tilnærming til den narrative strukturen. Berlin International Film Festival   «Som manusforfatter er Eskil Vogt en veteran i norsk film. Når han nå debuterer som regissør, er det – ikke overraskende – med kvalitet i alle ledd.» Aftenposten

Skrevet om «Som du ser meg»: «En personlig, helstøpt filmfortelling av typen norsk film trenger flere av.» Adresseavisen

«Vidtfavnende og rik, både i karaktertegningen av enkeltmennesker, spekteret av personligheter, problematikk rundt identitet og verdighet, gruppedynamikk og forholdet mellom bevisste og ubevisste motivasjoner.» Montages