Back to All Events

Klassikerkveld: Alice i eventyrland

  • Blå 9 Brenneriveien Oslo, Oslo, 0182 Norway (map)

«We’re all mad here. I’m mad. You’re mad.» «How do you know I’m mad?» said Alice. «You must be,» said the Cat, «or you wouldn’t have come here.»

Alle kjenner vel Alice: Hun som følger etter en kanin ned i kaninhullet og opplever en verden der alt er snudd på hodet. I fjor var det 150 år siden Lewis Carroll utga barnebokklassikeren «Alice’s Adventures in Wonderland». Siden den gang har fortellinga fascinert en hel verden av barn og voksne, og vært gjenstand for utallige tolkninger, filmatiseringer, parodier og remakes. Strukturalister og filosofer har vært opptatt av de mange underfundige dialogene, der ordene gjerne skifter mening underveis. Freudianere har fråtset i symbolikk, og verket har blitt tolket til å handle om alt fra rusmidler, religiøsitet, oppvekst og syndefall. Barn har gledet seg over sprø fantasi og humoristiske dyrefigurer. I populærkulturen gjenfinner vi Alice nær sagt over alt: i musikk, filmer, dataspill, tegneserier, musikaler, på t-skjorter og postkort.

Hva er det med Carrolls surrealistiske univers som aldri slutter å fascinere? Hvordan lever Alice videre som litterær myte og inspirasjonskilde i dag? Og hva kan seinere forfattere tilføre tradisjonen gjennom sine omskrivninger og behandlinger av den?

«En av mine virkelig store litterære opplevelser,» har Klaus Hagerup uttalt om «Alice i Eventyrland». Han har skrevet både et skuespill og et hørespill med utgangspunkt i boka. Ungdomsromanen «Kaninene synger i mørket» fra 2001 er en leken hyllest til Carrolls fantasiunivers – en bok full av nonsenvers, kaninhull, ordspill og drømmer, og en reise til Oxford i Carrolls fotspor som har sterke paralleller til Alice’s eventyr.

I sin nyeste roman, «Alice A4», går Inger Bråtveit i meddiktende, mytologisk og kritisk dialog med Alice. I Bråtveits omskrivning er kaninen forvandlet til en voksen mann som lokker den unge jenta med seg på biltur til Wonderland. Det er de uhyggelige, hallusinatoriske sidene ved Alice-eventyret som Bråtveit henter fram og bearbeider til en poetisk fortelling om kjønn, makt og virkelighetsflukt.

Litteratur på Blå inviterer til en samtale mellom Klaus Hagerup og Inger Bråtveit, både om Carrolls Alice og egne Alice-er – og en av verdenslitteraturens (morsomste?) klassikere.

Samtalen ledes av Litteratur på Blås Tuva Maria Engdal.

Klaus Hagerup er en allsidig og produktiv forfatter, som først og fremst er kjent for sine barne- og ungdomsbøker. De er like populære blant eldre lesere som blant de unge. I tillegg har han skrevet en rekke skuespill, hørespill, dikt og voksenromaner, og arbeidet som skuespiller og regissør. Bøkene hans er oversatt til en rekke språk. Klaus Hagerup fyller 70 år i år.

Inger Bråtveit debuterte i 2002 med «Munn mot ein frosen fjord», som hun fikk Nynorsk Litteraturpris for. I 2008 kom romanen «Siss og Unn», som i likhet med Alice A4 er skrevet over et annet verk, nemlig Tarjei Vesaas’ «Is-slottet». Bråtveit har siden samarbeidet med den svenske poeten Cecilia Hansson om «Loveprosjekt» (2009), og utgitt en barnebok. Alice A4 har fått svært gode kritikker og er nominert til Ungdommens kritikerpris i 2015.