Kate Næss (1938-1987) publiserte i sin tid tre diktsamlinger og oversatte dikt av internasjonale poeter som Lawrence Ferlinghetti, Pablo Neruda, Nelly Sachs og Paul Celan.
Næss’ debutsamling Billedskift (1962) ble overveldende godt mottatt, og Næss var sammen med Stein Mehren og Georg Johannesen en av de viktigste unge lyrikerne på 60-tallet.
De senere to utgivelsene, Mørkerommet (1964) og Blindgjengere (1969) ble mindre varmt tatt i mot i Norge, og diktene har blitt omtalt som uforståelige. I en anmeldelse av Mørkerommet i VG fra 1964 skriver for eksempel Arne Hannevik at «Teksten er ladet med mening for poeten, men gåtefull (…) for leseren.»
«Det trenger ikke å være en svakhet» skriver Roskva Koritzinsky i essayet 'Barndom, gjemsel, frihet' publisert i BLA nr. 10, 2021.
Og Litteratur på Blå er enig!
Derfor inviterer vi til en I dybden-samtale om Næss’ forfatterskap. I tillegg til Roskva Koritzinsky kommer også selveste Jan Erik Vold for å snakke om poeten kalt «sekstitallets hemmelige dronning».
Skuespiller Vilde Moberg kommer også for å fremføre et utvalg av Næss' dikt på scenen.
Samtalen ledes av Andrea Regine Meyer fra redaksjonen.
Cc 50 kr.
Dørene åpner kl. 19.00,
Samtalestart 19.30.
Om panelet:
Jan Erik Vold er lyriker og oversetter og har redigert «Kate Næss, sekstitallets hemmelige dronning - Samlede dikt og gjendiktninger» (2003, Den norske lyrikklubben).
Roskva Koritzinsky er forfatter og skribent og har skrevet essayet 'Barndom, gjemsel, frihet' om Kate Næss og Ellen Einan.
Vilde Moberg er utdannet ved Teaterhøgskolen i Luleå i Sverige. Etter endt utdannelse har hun medvirket i en rekke teater og TV- produksjoner både i Norge og Sverige.