-- NB! "M" snurres i gang kl. 19:00 --
Det ryktes at det er umulig å lage gode filmer av Ibsens skuespill. Men hvis man leter litt nøyere, ser man at en rekke filmklassikere er inspirert av den norske dramatikeren. Et eksempel er Fritz Langs "M" (1931), et mesterverk om kriminalitet og paranoia som foregriper både true crime og film noir. Mange betrakter "M" som tidenes beste tyske film; få vet at Ibsen spiller en sentral rolle i narrativet.
Er det rett og slett et vrengebilde av Peer Gynt som lusker rundt i Berlins gater, på jakt etter nye ofre, mens han plystrer på Griegs “I Dovregubbens hall”?
Samtidig med at Peer Gynt ble omfavnet av det nazistiske propagandamaskineriet som en arisk heltefigur, dukker – på subtilt vis – en versjon av denne karakteren opp i Langs film i form av en hensynsløs og forvirret barnemorder.
Hva er det som gjør at Peer havner i kryssilden mellom nazisme og kulturell motstandskamp?
Flere av Weimarfilmens største regissører adapterte Ibsen og engasjerte epokens mest ikoniske skuespillere, som Werner Krauss (Hjalmer Ekdal) og Asta Nielsen (Hedda Gabler). Epoken er kjennetegnet av kjønnsroller i forandring, teknologiske omveltninger, finanskriser og gryende fascisme. De siste årene har mange pekt på slående paralleller til vår egen tid.
Litteratur på Blå vender blikket både bak- og fremover, og inviterer til en spesialvisning av "M" med påfølgende paneldebatt blant film- og litteraturvitere som nylig har skrevet om Ibsen og Weimarfilmen: Ellen Rees og Thor Holt fra Senter for Ibsen-studier, samt Eirik Frisvold Hanssen fra Nasjonalbiblioteket. Samtalen ledes av Regine Torbjørnsen fra redaksjonen.
-------------------------------
Ellen Rees er professor i nordisk litteratur og tidligere leder ved Senter for Ibsen-studier. Hun er (snart!) aktuell med boken "Den populærkulturelle Ibsen. En studie i nyere norsk resepsjon" (2023) og har skrevet en rekke artikler om Ibsen og film.
Thor Holt er førsteamanuensis ved Senter for Ibsen-studier. Han har skrevet avhandlingen "Far from Home: Ibsen through the Camera Lens in the Third Reich" (2020) og vært gjesteforsker ved UC Berkeley med et prosjekt om Ibsen i Weimarrepublikken.
Eirik Frisvold Hanssen er forskningsbibliotekar ved Nasjonalbiblioteket. Han har redigert antologien "Silent Ibsen: Transnational Film Adaptation in the 1910s and 1920s" (2022) og skrevet om Fritz Lang i tidsskriftet Montages, der han rangerer "M" som Langs beste film.
-------------------------------
Dørene åpner kl. 18:30
Filmen begynner kl. 19:00
CC: 50 kr