Klassikerkveld: Anna Karenina
«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte»
Slik åpner Tolstojs Anna Karenina, utgitt første gang i perioden 1873–1877, som føljetong i tidsskriftet Russkiy Vestnik. Romanen kom i bokform i 1878, og er blitt en av verdenslitteraturens udiskutable klassikere. Den er filmatisert en rekke ganger, blant annet med Greta Garbo og Keira Knightley i hovedrollen som Anna Karenina. I vinter blir historien satt opp som ballett i Den norske opera.
Som sitatet fra romanens åpningssekvens antyder, handler Anna Karenina om store følelser og komplekse menneskeskjebner: ulykkelig kjærlighet, fatale livsvalg og hva det vil si å leve godt og riktig. Romanen er fascinerende blant annet fordi historien på den ene siden er melodramatisk, og kan settes i bås som en skikkelig kioskvelter, på den andre siden er den godt plassert innenfor den vestlige litterære kanon. Den topper stadig lister over verdenshistoriens beste romaner, og har blitt kalt eksemplarisk for selve romansjangeren: I Hva er en roman? skriver Tone Selboe for eksempel at Anna Karenina viser hvordan romanen er en slags sosialhistorie eller idéhistorie i litterær form.
Hva er det med denne romanen som gjør den så gripende for stadig nye generasjoner av lesere? Hvordan har den blitt lest, tolket og adaptert opp gjennom årene? Hva kan den fortelle oss om sin tid, om russisk historie og samfunn, og hvordan plasserer den seg i litteraturhistorien og Tolstojs øvrige forfatterskap?
Dette er noen av spørsmålene vi stiller kveldens panel i denne Klassikerkvelden på Litteratur på Blå. På besøk får vi professor Tone Selboe og ekspert på russisk litteratur Audun Johannes Mørch. Samtalen ledes av Kaja Scherven Mollerin.
Tone Selboe er professor i allmenn litteraturvitenskap, en populær foredragsholder og forfatter av en rekke bøker, senest Hva er en roman? (2015)
Audun Johanns Mørch er førsteamanuensis i russisk litteratur og oversetter av blant annet Mikhail Bakhtin.
Kaja Scherven Mollerin er litteraturviter, kritiker i Klassekampen og redaksjonsmedlem i tidsskriftene Vinduet og Agora.