Litteratur på Blå søker nye medlemmer

Vil du være med på å arrangere Litteratur på Blå? Som Oslos eldste litteraturscene går vi inn i vårt femte år, og vil til høsten lage det beste jubileumsprogrammet noensinne. Vi søker nye redaksjonsmedlemmer som kan sette sammen et spennende og variert program sammen med oss. Se litteraturpabla.no for vårens program og informasjon om Litteratur på Blå.

Vi gjør dette i idealismens tegn, så det er dessverre ikke lønnet arbeid (men det er heller ikke veldig mye jobb, og veldig morsomt). Arbeidet er svært lærerikt, spennende og gir mye erfaring med litteraturarbeid. Hvert redaksjonsmedlem har hovedansvar for to kvelder utover høsten og hovedarbeidet vil skje i august/tidlig september. Vi ønsker også å inkludere de nye så fort som mulig, så deltakelse i mai før vi tar sommerferie er ønskelig.

Dersom dette høres interessant ut, ta kontakt med oss på redaksjon@litteraturpabla.no innen fredag 27. april. Skriv litt om deg selv og hva du har gjort, og fortell oss om et par-tre ideer du har til arrangementer.

Serier som vil deg vel – med tegneseriekollektivet Dongery

 

Norsk tegneserieproduksjon er vital og innovativ som aldri før. Fra de seriøse, narrative streker til radbrekning av historien og infantilt tull, viser våre tegneseriekunstnere at formatet har mer å by på enn både Donald og gutteromsfantasier. Det er på høy tid å løfte litteraturen i ruteform inn på Blås mørke scene, og ingen anledning er bedre enn slippet av den etterlengtede Dongeryboksen!

Dongerykollektivet, som begynte som et undergrunnsforlag i 1996, må ta mye av æren for eksplosjonen av kvalitetsserier i Norge. Kollektivet består av de seks herrene Flu Hartberg, Bendik Kaltenborn, Marius Molaug, Kristoffer Kjølberg, Sindre W Goksøyr og Anders Damonso. De har rast i fanziner, dagsaviser, tidsskrifter og egne hefter gjennom mange år, og hatt ymse prosjekter som har involvert tegneserier, kunst, lyd, foto, film, opptredner og utstillinger. Litteratur på Blå har invitert Flu, Bendik og Marius til vår sommerfest for å fortelle om arbeidsprosesser og serieformatet - tøys, tekst og tegning.

Kollektivet intervjues av tegneserieekspert og litteratur- og serieanmelder i Dagbladet, Erle Marie Sørheim.

Dette er vårens siste arrangement for Litteratur på Blå, og vi avslutter med Djene Ingrid og Gudrun fra Fysisk Folkefest, øl og godt vær. Vær velkommen!

Lysner det? - samtale om kunst og undergang med Morten Øen

Morten Øen[Jeg] prøver å forklare at vi i Norge har råd til å være avantgardistiske hele tiden, for vi lever på stipend, vi kan gjøre hva vi vil.

- Morten Øen i Likevel lysner det

Forfatter og fotograf Morten Øens to siste romaner Ingenting, ingen, ingensteds, aldri (2008) og Likevel lysner det (2011) har blitt lest som satiriske angrep på konseptkunsten og dens utøvere. De mangler holdepunkter, og henges ut som late og overfladiske. Men trenger man å være konseptkunstner for å føle seg truffet? Eller er det en hel generasjon som angripes?

Morten Øen kommer til Blå for å snakke om kunstmiljøet, kunst og politikk i litteraturen, og om en generasjon som mer enn gjerne ofrer moralen for å sprenge grenser. Har dagens generasjon sprengt bort sitt eget grunnlag? Mangler vi substans, og henger vi – som konseptkunsten – i løse lufta?

Morten Øen har utgitt ti diktsamlinger og fire romaner. Han blir intervjuet av journalist i Klassekampen Line Madsen Simenstad.

"Det stråler en nesten arktisk kulde ut av Øens roman, et klima hvor det ikke ville vært overraskende å finne Patrick Bateman henslengt med en drink i et hjørne"

- Susanne Christensen, Klassekampen, om Ingenting, ingen, ingensteds, aldri

 "Behagelig lesning er det ikke, men kraft har den."

- Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad, om Ingenting, ingen, ingensteds, aldri

Livsbetingelser og avtrykk – samtale med Gunstein Bakke og Cathrine Knudsen

Cathrine KnudsenGunstein Bakke og Cathrine Knudsen er begge aktuelle med nye romaner, henholdsvis Maud og Aud – ein roman om trafikk (2011) og Jeg kunne vært et menneske (2011). I tillegg har Bakke nylig utgitt sin første diktsamling, Murskueteknikkane (2012). Bakke og Knudsen utforsker på hver sin fascinerende måte romanformatet og menneskenes livsbetingelser, og bøkene deres omtales som de rareste og beste vi har i norsk litteratur i dag. Mens det trivielle myldrer, går romanenes tematikk i det stille inn på urovekkende og filosofiske spørsmål om hvordan vi lever og overlever, kunne levd eller ikke levd og uansett brått vil forsvinne. Hvordan kan livets vilkår gi avtrykk i språket og litteraturen, og på hvilke måter opplever vi dem? Vi blir med inn i nye tunneler, teatre og tankeeksperimenter.

Samtalen ledes av Thea Marie Dolva fra Litteratur på Blå

Maud og Aud er jordet i det faktiske, og likevel er det som om vi er på besøk i en litt annerledes verden.

 - Audun Lindholm, Morgenbladet

Gunstein Bakke har verken stetoskop eller medisinsk diagnostikk i sin verktøykasse, men bruker derimot poesien, språket og varianter av teikoskopien for å nærme seg andre menneskers erfaringer, særlig i situasjoner eller tilstander som normalt er utilgjengelig for oss. 

- Cathrine Strøm, Klassekampen 

Cathrine Knudsens roman inneholder ganske sikkert noe av den beste prosaen utgitt på norsk i år.

- Ane Farsethås, Morgenbladet 

Enestående: Cathrine Knudsen skriver fletta av de fleste i Norge i dag.

- Susanne Christensen, Klassekampen

Birgitta Trotzigs forfatterskap

Birgitta TrotzigDen svenske forfatteren Birgitta Trotzig (1929-2011) har lenge hatt en viktig posisjon i Sverige. Trotzigs språk har et sterkt driv og særpreg, det kan være både dunkelt og vanskelig tilgjengelig, men har samtidig en skarphet som kan trenge dypt ned i leseren. Sentrale tema i bøkene hennes er skyld og frigjørelse, ofte med en kristen klangbunn, og balansegangen mellom etikk og estetikk. Hun har hatt stor betydning for flere i den yngre generasjonen av svenske forfattere, blant andre Mirja Unge og Jenny Tunedal. 19 utgivelser og medlemskap i Svenska Akademien til tross - her i Norge er hun mindre kjent, og kun én av bøkene hennes er oversatt til norsk. Hanne Ørstavik er imidlertid en forfatter som har et sterkt forhold til Trotzigs litterære univers, og sammen med svenske Christina Bergil, som har skrevet boka Mörkets motbilder om Trotzig, gjester hun denne kvelden Litteratur på Blå for å snakke om forfatterskapet.

Samtalen ledes av Silje Aa. Fagerlund fra Litteratur på Blå.

 

Danske tendenser – samtale med Mette Moestrup og Julie Sten-Knudsen

Mette Moestrup Hvordan ser den danske poesiscenen ut i dag? Litteratur på Blå har invitert to sentrale, danske poeter til samtale om tendenser i dansk lyrikk med utgangspunkt i deres egne utgivelser. Begge jobber med temaer som frihet, samfunn og feminisme, og representerer hver sin generasjon diktere i et land hvor poesien får stadig tøffere vilkår på utgiversiden. De vil fortelle om sine skjæringspunkter, arbeidsbetingelser og selvsagt litteratur.

Mette Moestrup har med årene etablert seg som en markant litterær stemme i Skandinavia. Hun vant i 2007 Montanas litteraturpris for samlingen Kingsize, i 2009 fulgte hun opp med boken Jævnet med jorden og i april 2012, kommer DØ LØGN DØ. Mette Moestrup fungerer som skrivelærer på flere nordiske skriveskoler, og er en del av performanceduoen SHE’S A SHOW.

Julie Sten-Knudsen var fra 2008 til 2010 student ved Litterär gestaltning i Göteborg hvor hun hadde Mette Moestrup som veileder. I 2011 debuterte hun med den kritikerroste samlingen Hjem er en retning. Julie Sten-Knudsen er også aktuell med to oversettelser, blant annet Jenny Tunedals Min krig, suiter.

Samtalen vi bli ledet av Litteratur på Blås Runa Skolseg.

 

Forfatterspirebonanza

ForfatterspirebonanzaLitteratur på Blå samler tre sentrale aktører innenfor litterær utdanning i Norden for å undersøke hvilken betydning forfatterskolene har for den litterær utviklingen hos skrivende mennesker. I tillegg til å belyse de ulike skriveskolenes metoder for å utdanne skriveferdigheter, vil samtalen kretse rundt spørsmålet om forfatterskoler fører til litterær ensretting eller om de snarere bidrar til foredling av talentene. Vi får besøk av forfatterspirer fra tre nordiske skriveskoler – henholdsvis forfatterskolen i København, Litterär gestaltning ved Gøteborgs universitet og forfatterstudiet ved Tromsø universitet. Samtlige tre skoler tilbyr en toårig utdannelse hvor skriveevne, leseferdigheter og tekstforståelse står i sentrum. Følgende studenter kommer til Litteratur på Blå denne kvelden for å lese sine tekster og dele erfaringer fra de ulike skriveskolene: Ursula Scavenius, Molly Balsby Nielsen, Cecilie Lind, Anja Høvik Strømstedt, Andreas Vermehren Holm, Ylva Ambrosia Wærenskjold, Mariann Aaland og Victoria Kielland.

Samtalen ledes av Runa Skolseg fra Litteratur på Blå.

Hvem er redd for samtidspoesien?

Hvem er redd for samtidspoesien?Det trengs distinksjoner, kart for det nye terrenget, råd og anbefalinger. Ikke bare én kritikers kart og anbefalinger, eller et samstemt kor, men konkurrerende kart, og at preferansene blir diskutert.

- Espen Stueland i Vagant

Det finnes gjerne en holdning om at poesien er ”vanskelig” og ”utilgjengelig”. På den andre siden finnes også fornemmelsen av at den er ”misforstått”. Det er nok ikke feil å kalle samtidspoesien for en smal sjanger, men likevel er poesien til stede i den litterære offentligheten med utgivelser fra små og store forlag, i tidsskriftdebatter og på festivaler. Men hva handler samtidspoesien om, og hvordan kan vi lese den?

Kveldens samtale vil gjøre et nedslag i den norske samtidspoesiens herbarium, forhåpentligvis uten tendenser til verken forenkling eller kompliserende omveier. Det blir høytlesing og samtaler rundt utvalgte dikt, da vi vil diskutere ulike innganger til samtidspoesidebatten ved å sette teksten og lesningen i sentrum.

Panelet består av Espen Stueland, litteraturkritiker og forfatter med flere diktsamlinger, romaner og essaysamlinger bak seg. Eirik Vassenden er førsteamanuensis i norsk litteratur ved Høgskolen i Bergen. Sammen med Jørgen Sejersted var Vassenden medredaktør og forfatter av Lyrikk. En håndbok (2007). Både Stueland og Vassenden har deltatt med engasjert ekspertise i poesidebatter, og har med seg Dan Aleksander Andersen, som er forlagsredaktør i Cappelen Damm. I 2010 debuterte Andersen diktsamlingen Evighetsarbeid.

Litteratur på Blås Fredrik Christiansen leder oss gjennom kvelden.

Et internasjonalt teaterspråk

Virtual Dinner PartyLioba Reckforts og Jack Witlens teater overvinner alle grenser, kunstformer og etnisiteter: tre timer med et live kunstfellesskap – fra Berlin til over hele verden!

- Axel Schalk i magasinet Zitty Berlin om forestillingen Around the World

Litteratur på Blå kobler seg på internett, og transcenderer landegrenser, så vel geografiske som kulturelle. Vi får et intermedialt møte med teateropplevelsen og scenekunstfeltet når vi inviterer regissørkollektivet The Internationalists til Norge, representert ved den amerikanske regissøren Jake Witlen.

Med Skype som arbeidsverktøy og scene, eksperimenterer det internasjonale kollektivet med nasjonalfølelsen og mellomkulturelle relasjoner. Ikke minst med hva det vil si å være personlig og nær i en så upersonlig arena som internett.

I disse dager er The Internationalists i sluttfasen av Global Playwriting Contest, der dramatikere fra hele verden er invitert til å delta. Ett stykke skal plukkes ut og spilles på hver regissørs respektive scene. Vi har med oss produsent Michael Sciarrone, som sitter i juryen.

Jake Witlen er regissør og videodesigner med base vekselvis i New York og Berlin. For The Internationalists har han bl.a. gjort You don't know what love is, det årlige konseptet Around the World in 24 hours og Virtual Dinner Party, som settes opp på teaterfestivalen ”100 Grad Festival” i Berlin 26. februar. Michael Sciarrone er produsent og inspisient, med verden som arbeidsplass.

Litteratur på Blås Lisa Andrine Bernhoft-Sjødin leder oss gjennom kvelden.